Verdoofd

08-05-2023

Ik kijk om me heen en zie nog tig dingen die ik kan doen, de afwas, stofzuigen, opruimen etc maar op 1 of andere manier lukt het me niet om me er toe te zetten. Er gebeurd een hoop, privé intern, privé extern, zakelijk (klote inflatie) en dan ook nog eens de honden die ik oud zie zijn. Het is een kluif mezelf er doorheen te meppen, te blijven doen wat goed is voor voornamelijk mezelf en voor de mensen welke voor mij (ons) van betekenis zijn. Maar stiekem moet ik wel toegeven dat ik moe ben, dingen soms op de automatische piloot doe, soms niet zo intens kan voelen als dat ik van nature wel kan. Het is allemaal een beetje veel waardoor ik mezelf verdoofd voel. 

We hebben een indicatie, een ZZP 5, dus we kunnen hem gaan inschrijven bij zorghuizen waar hij vooral zichzelf mag gaan zijn maar ik merk ook dat vooral mijn moeder dat voor zich aan het uitschuiven is. Best lastig, hoewel ik haar gevoel erg kan begrijpen, is het helaas wel zo dat we dit soort stappen moeten gaan zetten voordat het te laat is en we niet meer kunnen kiezen. 

Vanuit 1 van zijn dagbestedingen hebben we vandaag gehoord dat zijn aanwezigheid daar steeds lastiger te hanteren is. Hij verzet zich tegen 1 van de begeleiders, vindt de werkzaamheden minder leuk en doordat zijn spraak/communicatie/taalbegrip steeds minder wordt, is het natuurlijk lastig om hem daarin te begeleiden. 
Ik ben zo intens dankbaar dat zijn favoriete begeleider zo stinkend hard haar best heeft gedaan om hem daar zo lang mogelijk te houden, om mijn moeder te ontlasten. Maar het is tijd om eerlijk te zijn, nog even en dan gaat het daar niet meer. Het wordt tijd om zijn afscheid daar voor te gaan bereiden en hem op een waardige manier daar doei te laten zeggen. 

Afgelopen zaterdag waren X en ik bij mijn ouders en ik merk hoe intens veel aandacht paps nodig heeft, niet alleen om zijn dagelijkse zaken te doen (eten, persoonlijke verzorging etc) maar ook bezig houden want dat is iets wat hij zelf eigenlijk ook niet meer kan. Hij geniet van aandacht, muziek (we hebben staan "dansen" op dit muzikale meesterwerkje, https://www.youtube.com/watch?v=XMlZlxmlvx8 ), gesprekken waar hij de boventoon mag voeren en al zijn waarheden mag verkondigen. Een "makkie" als je er een paar uur bent maar mijn hemel, je zou paps maar elke dag op deze manier moeten vermaken. 

Om het voor mezelf een beetje behapbaar te maken, een stappenplan met als stap 1, een lijst van tehuizen opschrijven welke ik nog wil zien en stap 2, mams zo ver krijgen dat m'n zusje, mams en ik daarheen gaan en een keus gaan maken waar hij definitief mag gaan wonen. Wish me luck...

© 2024 Laura. Alle rechten voorbehouden.
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin